motorlu testerede krank arızası tamiri ve değişimi #selambensultanoglu
tarih:
Bağlantıyı al
Facebook
X
Pinterest
E-posta
Diğer Uygulamalar
#selambensultanoglu bu videoda krank arızası tespit tamir ve değişimini anlatacağım,beğeneceğinizi düşünüyorum.Buyurun başlayalım
Pistonlar
Silindir içerisinde yerleşmiş olan pistonun hareketine bağlı olarak hareket eden bir parçadır. Biyel kolu adı verilen uzun demir alaşımı bir çubuğun bir ucu pistona diğer ucu ise krank miline bağlıdır. Yatay eksende yerleşmiş bir parça olup U harfi biçimindeki çıkıntılardan oluşur. Kullanıldığı motordan motora u harfi biçimindeki çıkıntılar 5 – 10 cm aralıklarla yerleşmiştir. Pistonlar bu çıkıntılara bağlıdır. Hareket mekanizmasının çalışabilmesi için krank mili ve piston arasında 90 derecelik açı bulunması zorunludur. Pistonlar hareket ettikçe biyel kolu hareket eder ve u şeklindeki çıkıntıları sayesinde krank mili de hareket etmeye başlar. Bu hareket dikey eksendeki pistonların yatay eksene çevrilmesi biçiminde devam eder. Krank mili hareket mekanizmasının en önemli parçasıdır. Çünkü tekerlere hareket kabiliyetini yatay eksende kazandıran temel parçadır. Aynı zamanda hareketin güç merkezi olarak ifade edilebilir
Krank mili ne işe yarar?
Krank mili hareket mekanizmasının en önemli parçalarından birisidir. Pistonlar silindir içerisindeki enerjiyle hareket ettikçe bir ucu pistona diğer ucu krank miline bağlı olan biyel kolları hareket etmeye başlar. Biyel kolları ise hareket ettikçe krank millerinin u şeklindeki çıkıntıları dönmeye başlar ve hareket mekanizması tamamlanmış olur.
Biyel kolu dikey eksende hareket eden bir çubuktur. Pistonlar Üst Kör Nokta ve Alt Kör Nokta arasında dikey eksende hareket ettikçe pistona bağlı olan biyel kolları da dikey eksende hareket etmeye başlar. U biçimindeki çıkıntıları sayesinde biyel koluna bağlı olduğundan dikey düzlem boyunca hareket eden biyel kolunun hareketini dairesel harekete çevirir. Yani temel görevi dikey eksendeki hareketi yatay eksene çevirip tekerlere hareket kabiliyeti kazandırmaktır.
Krank Milinin çalışma mekanizması
Biyel kolunun doğrusal hareketini dairesel harekete çeviren krank mili kendisine bağlı olan trigel kayışı adını verdiğimiz parça yardımı ile kam milini hareketlendirir. İçerisinde yağ kanalları bulunan bu parça sürekli yağlanma işlemi ile aşınması önlenmektedir. Yağ kanalları kendisine bağlı olan vakumlu yağ pompası aracılığıyla uygun yağ tipini ve yoğunluğunu parça üzerine püskürtmektedir. Aynı zamanda Krank miline bağlı olan volan mekanizması sayesinde motorun ilk momentumu korunmuş olur. Volan mekanizması bir disk şeklinde olup ateşleme yani yakıt yanması olmadığı durumlarda bu mekanizma sayesinde motorun ilk momentumu sabit kalır. Yatay eksende bulunan mil u şeklindeki parçalarla 90 derecelik açı yaparak bağlandığından dönüş boyunca yuva ve mil arasında sürtünme minimize edilir. Bu parçada açının muhakkak 90 derece olması gerekir aksi takdirde dışarıya doğru uzanmış çıkıntılar yatay eksende yer alan mile, yağlanma şiddeti ne kadar çok olursa olsun çarpacak ve bir süre sonra kırılmasına neden olacaktır
arıza sebepleri
Sürtünme kuvvetini engelleyici niteliğe sahip olan motor yağının istenilen seviyenin altında olması ya da tamamen bitmesi başlıca arıza sebebidir. Yağın kanallar aracılığıyla krank mili üzerine püskürtülmesini sağlayan vakumlu pompanın arızalanması ya da kanallarda meydana gelen herhangi bir tıkanma neticesinde püskürtme basıncının düşük olması krank milinin yağlanamamasına dolayısıyla deformasyonuna neden olur. Yağ kanallarından püskürtülen yağın ince olması ya da yağlama için uygun nitelik bulundurmaması. Krank milinin yatay eksendeki metalinin yatak yuvalarının çizinmiş olması ya da aşınmış olması başka bir arıza sebebidir.
Krank milinin u harfi biçimindeki çıkıntılarının yanlış biçimde bağlanması çalışmamasına neden olur. Bu durum genellikle yeni takılan parçalarda geçerli olmaktadır. Yaklaşık olarak 90.000 km meydana gelen çatlaklar da bu parçanın çalışma potansiyelini düşürür ve kısa bir süre sonra kırılmasına neden olur. Bu arızayı önlemek son derece önemlidir. Aksi takdirde zamana bağlı olarak arıza çapı büyüyecek ve yüksek maliyetli problemlere dönüşecektir. Yukarıda belirtilen hatalarla birlikte Krank mili ya da yaygın kullanım adıyla ana mili arızalarında bu parçanın konumlandığı noktada birtakım metal sesleri gelmeye başlar. Metal sesleriyle birlikte arıza olduğu anlaşılabilir.
Yatak sesi olarak adlandırılan bu problemin meydana gelme sebepleri ise şu şekildedir. Yağlanma seviyesinin uygun değerde olmayışı, yani ya fazla ya da az oluşu. Herhangi bir yatakta boşluk meydana gelmiş olması. Bu durum daha sonra diğer yataklar dada boşluk meydana getirip arızanın büyümesine neden olabilir. Ana milinin yatay eksende yer alan metalinin 90 derecelik açıyı bozacak biçimde bükülmüş ya da esnemiş olması.
Yorumlar
Yorum Gönder